נכון ליום כתיבת מאמר זה, עורכת אמזון ניסוי של מערכת המאפשרת ללקוחות להשאיר משוב על המוצר בלחיצת כפתור אחת בלבד.
הענקית שואפת לייעל באופן דרמטי את תהליך סקירת הלקוחות, ולעודד את אלה עם מעט זמן או מוטיבציה לבחון את הרכישות שלהם כדי להשאיר משוב בקלות.
טרם השקת המערכת, לקוחות אשר היו מעוניינים להשאיר ביקורת למוצר, חייבים היו למלא ביקורות כתובות הכוללות כותרת ביקורת וגוף טקסט בנוגע לכל פריט ופריט, מה שמקשה על תהליך קבלת הביקורות.
חשוב לציין, שכלי הביקורות חשוב מאוד עבור אמזון ומסייע לה לשמור על האותנטיות שלה מול הלקוחות.
המערכת החדשה one – tap מאפשרת למשתמשים לבחור דירוג כוכבים בלבד, בסוף התהליך שאורך מספר שניות מקבלים הלקוחות סימן ביקורת ירוק כדי לאשר שהביקורת שהשאירו התקבלה.
לדירוג הכוכבים הכללי של הפריטים יתווספו רק ביקורות שבוצעו שברכישות מאומתות.
הענקית אמזון נמצאת לאחרונה תחת לחץ הולך וגובר מצד קבוצות צרכנים לעשות יותר בכדי להילחם בביקורות מזויפות על מוצרים, שהרי פרמטר הביקורות משפיע באופן משמעותי על האופן שבו מופיעים הפריטים ברשימות החיפוש ועל הסיכוי שמשתמשים יקנו אותם.
באמזון מציינים, כי הם בודקים יכולת שתאפשר ללקוחות להשאיר משוב בקלות במטרה לדירוג אותנטי יותר של מוצרים ואישרו כי המערכת החדשה עדיין נמצאת בשלב הניסיון שלה.
המערכת כבר נגישה במספר מיקומים באתר של אמזון, כולל עמוד "ההזמנות שלך" ודף המוצר.
בואו נרחיב קצת בנושא של ביקורות מזויפות:
אמזון לא יכולה לבטל לחלוטין ביקורות מזויפות, אך המערכת החדשה שלה עשויה להפוך אותן ללא רלוונטיות. יכול להיות שתכנית דירוג הכוכבים החד-פעמית one – tap product היא הפתרון.
השימוש במערכת החדשה כבר הביא לעלייה בפידבקים הכוללים של הלקוחות, יתרון תחרותי שיש לאמזון על פני רבים מהמתחרים הגדולים ביותר שלה. מוצרים חדשים מקבלים קדימות בקבלת משוב, מה שמעניק יתרון גדול בעיקר עבור מותגים וסוחרים חדשים.
גורמים יודע דבר בענף סבורים, כי השפעה עקיפה נוספת של השינוי תהיה, עלייה משמעותית בדירוגים האותנטיים שיקשו על ביקורות מזויפות להמשיך להתקיים,
ככל שמספר הדירוגים גדל, הלקוחות יכולים לראות סט רחב יותר של ביקורות ובכך דירוג מדויק יותר של המוצרים, עבור מותגים, פירוש הדבר שתהיה השפעה נמוכה יותר של ביקורות מזויפות.
התכנית החדשה נכנסת בעיתוי בו ביקורות על מוצרים מזויפים מושכות יותר תשומת לב מצד התקשורת, הרגולטורים ואמזון עצמה ככל שיותר צרכנים מבצעים יותר קניות ברשת. בשנה שעברה (2020), ועדת הסחר הפדרלית הגישה את התיק הראשון שלה בנושא ביקורות מזויפות בתשלום, והגישה תלונה נגד מוכר באמזון שרכש ביקורות מזויפות של 5 כוכבים. אמזון גם היא הגישה לפחות 5 תביעות הקשורות לתוכניות לביקורות מזויפת ב – 5 השנים האחרונות. ביקורות חיוביות מזויפות יכולות להוביל פשוט לרכישת סחורה באיכות ירודה ואי אמון בקרב הקונים, אולם בקטגוריות מסוימות, סקירה מחמיאה על מוצר רע או פגום עלולה להיות מסוכנת.
התכנית החדשה one – tap product מבקשת מהלקוחות לבחור בין כוכב אחד לחמישה עבור המוצר. התכנית זמינה רק ללקוחות שרכשו את הפריט באופן אקטיבי מאמזון קרי קונים "מאומתים".
באמזון טוענים שככל שיותר לקוחות שרכשו את המוצר מספקים משוב, כך דירוג הכוכבים משקף את החוויה של כל הרוכשים בצורה מדויקת יותר.
עד היום לא סיפקה אמזון פרטים רבים לגבי אופן חישוב דירוג הכוכבים הכללי של מוצר בשיטה המסורתית (ביקורות שכוללות טקסט) , היא כן ציינה שזה אינו ממוצע פשוט,
אלא שהיא מבצעת שימוש במודלים ממוחשבים הלוקחים בחשבון גורמים כגון עדכניות הדירוג או הסקירה בין אם מדובר ברכישה מאומתת ובין אם לא.
אחת השיטות הפופולריות להשגת ביקורות מזויפות, היא לגייס קונים בקבוצות פייסבוק פרטיות עם הבטחה להחזיר להם את הרכישה באמצעות PayPal לאחר שהקונים יראו הוכחה לכתיבת ביקורת של 5 כוכבים על המוצר שרכשו (ומי שממש מגדיל ראש מבקש גם תמונות ווידאו). עם כניסת השיטה החדשה מקווים באמזון שאלה שרוכשים ביקורות מזויפות יצטרכו לרכוש יותר כדי להשפיע על דירוג המוצרים שלהם אם כמות המשוב הכוללת של לקוחות תגדל, ובכך זה יהפוך את שיטת איסוף הביקורות המזויפות לפחות כדאית להם מבחינה כלכלית.
ובכל זאת, ישנם גם חששות לגבי ערבוב בין השיטה החדשה הכוללת דירוגי כוכבים פשוטים לביקורות המסורתיות הכתובות. מומחים בתעשייה טוענים כי רק כ- 0.5% – 3% מהלקוחות מספקים בדרך כלל ביקורת או דירוג למוצרים שנקנו באינטרנט. דירוג לקוחות מקוונים וביקורות, אמנם אינם מושלמים, אך משפיעים על החלטות רכישת מוצרים.
זוית נוספת להסתכלות היא שאם יותר מבקרים עכשוויים יבחרו עקב השיטה החדשה פשוט להשאיר דירוג בהקשה אחת במקום טקסט מפורט יותר, זה גם עלול להשפיע לרעה על עולם הביקורות כולו.
היתרון של השיטה החדשה הוא שניתן באמצעותה לקבל יותר משובים, וכל עוד זה נעשה נכון, אולי זה מייצג יותר את כלל אוכלוסיית הקונים, החיסרון הוא שהמשוב פחות תיאורי ומפורט.
המבקרים לשיטה החדשה טוענים, שאם השיטה תתפקד כמשוב נוסף, אמזון הצליחה, הבעיה תתחיל כאשר רוב המשובים יהיו רק מספריים וכי יש מוצרים שעבורם משוב מסוג דירוג בלבד אינו משוב שימושי.
הענקית אמזון ידועה ביכולתה המיוחדת לבצע שינויים וניסויים ולשנות גישה בהתאם להתנהגות שהיא מייצרת ולתופעות הלוואי הלא מכוונות שלה. מסיבה זו, מעניין יהיה לראות אם אכן השיטה החדשה תצליח למגר את תופעת הביקורות המזויפות , אבל עדיין לשמור על האותנטיות שלה ביכולת להעביר ללקוח את הביקורת הנכונה בנוגע למוצר אותו הוא הולך לרכוש.