ClickCease

טיפול בהפרת זכויות יוצרים בעידן אמזון

כיצד המותג שלכם צריך להתמודד עם הפרת זכויות יוצרים בעידן אמזון?

האם מישהו מכם קצת מבולבל בכל הנוגע להפרת זכויות יוצרים באינטרנט ולמכור בשוק כמו אמזון? ובכן, אתם נמצאים במקום הנכון. במאמר זה ננסה להבהיר את הנושא, שבו בנוח. 

אם אתם הבעלים או עובדים עבור מותג שנלחם כל הזמן בקרב הגנת המותג באינטרנט ומחפש כל "קרס" להסרת סוחרים לא מורשים, ללא ספק מצאתם את עצמכם טוענים בתסכול "היי, זאת התמונה שלנו!" עליכם להתלונן כלפי אמזון, וולמארט ו/או רשתות קמעונאיות אחרות (סביר להניח שתוצאות יהיו שונות בכל פעם).

ישנם מספר מרכיבים של החקירה הכוללת של הפרת זכויות יוצרים: 

  • מהם זכויות יוצרים?
  • מהם הפרת זכויות יוצרים בעולם השוק המקוון? (וכן, מה לא)
  • למי אכפת? (כלומר אמזון)
  • האם אכיפת זכויות יוצרים היא פתרון בר – קיימא בניסיון להיפטר מסוחרים לא מורשים?

בואו נתחיל: 

מהם זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים זוהי זכות בלעדית בבעלות היוצר המקורי של היצירה (וכל מי שהיוצר מאשר) לשכפל, להדפיס, לפרסם וכו' את היצירה.

אינכם צריכים להגיש בקשה רשמית לאישור זכויות יוצרים במשרד הפטנטים והסימנים המסחריים בארה"ב. בהיותכם יוצרים היצירה, אתם הבעלים של זכויות היוצרים על אותה יצירה. עם זאת, ההגשה הרשמית מספקת שכבת הגנה נוספת להתמודדות מול כל האתגרים שיכולים לעמוד בפניכם בהמשך.

מהי הפרת זכויות יוצרים בעולם השוק המקוון?

מכיוון שהיא תמיד הפיל בחדר, אמזון תהיה מוקד ההסבר כאן, אבל אתם יכולים ליישם את העקרונות האלה בכל השוק המקוון (וולמארט וכו').

בנוסף, נשמור את היקף היצירה הזו לשימוש בתמונות (או טקסט) שהיא נקודת הכאב הנפוצה ביותר וקרס האכיפה הפוטנציאלית למותגים ולסוגים אחרים של הפרה, כלומר העתק פיראטי של שיר או רפרודוקציה של ציור שהם הרבה יותר פשוטים, ולמען האמת, וברוב המקרים אינם מהווים דאגה כלל למותג שמוכר באינטרנט.

אם השקעתם זמן כלשהו להתעמק בשאלה זו, סביר להניח שנתקלתם בטופס של דיווח על הפרה של אמזון איפה שהוא, בפורום הסוחרים של אמזון.

בטופס מובהר, כי ברגע שאתם מאפשרים פרסום של תמונה באמזון, יש לכם אפס זכות למנוע ממישהו אחר ברחבי העולם להשתמש בתמונה הזו כדי למכור את המוצר הזה באמזון. 

על גבי טופס הזה שלה, אמזון מחדשת ז'רגון משפטי הכלול בהסכם הפתרונות העסקיים הסטנדרטיים של אמזון, שכל הסוחרים מקבלים לפני שהם מוכרים באמזון. באופן ספציפי, סעיף 4 הוא המפתח: בו אמזון ממשיכים להסביר מדוע לבקש מאמזון להסיר סוחרים לא מורשים (שוק אפור) המבוססים על שימוש בסימן מסחרי הוא תרגיל חסר תועלת.

הגישה המלאה שאתם נותנים לכל הקניין הרוחני שלכם היא הסיבה שאף אחד לא גונב או מפר את התמונה שלכם לאחר שפרסמתם אותה ברשימת מוצרים. יתר על כן, אם לכם או לסוחר המורשה שלכם חוסר המלאי או הפסקתם לייצר מוצר אין שום יכולת השפעה על כך שלכל שאר העולם עדיין יש את היכולת להשתמש בתמונה שלכם כדי למכור את המוצר הזה במודעות אינסופיות של אמזון.

עד כה אנו מקווים שעזרנו להסביר מה זה לא הפרת זכויות יוצרים, אבל (ידוע, ידוע) השאלה הייתה מהי כן הפרה.

ישנן 2 דרכים ברורות לתפוס מישהו שבאמת מפר זכויות יוצרים בגין התמונה שלכם באמזון:

הסוחר משתמש באחת התמונות שלכם כדי למכור מוצר – בין אם זה מוצר שמיוצר על ידי המותג שלכם ובין אם לא – והמוצר שנמכר בפועל אינו המוצר המדויק המוצג בתמונה המוגנת בזכויות יוצרים שלכם.

מישהו, איפשהו (בכל מקום) פרסם את התמונה שלכם ללא הסכמתכם. לא משנה אם זו התמונה הנכונה של המוצר – אם לא פרסמתם אותה או אישרתם למישהו לפרסם אותה בשמכם (ומעולם לא פרסמתם את התמונה הזו בעבר), זוהי אכן הפרה.

עכשיו, לפני שאתם מודים שסוף סוף הבנתם בצורה פשוטה וניתנת לעיכול מזה הפרת זכויות יוצרים, כאן הדברים קצת מסתבכים: 

למי אכפת?

ובכן, לכם אכפת! ואנו בטוחים שלצוות השיווק שלכם אכפת. כנראה שלשאר הממשקים שלכם כמו עו"ד וההנהלה גם כן אכפת. מעבר לזה, הסביבה יכולה להיות די אדישה.

השווקים ברורים מאוד במדיניות הסוחרים שלהם שהם אינם אוכפים את מדיניות המותג שלכם או הסכמים עם משווקים. עליכם, כמותג, מוטלת האחריות על הבקרה המתאימה לאכיפת פריטים מסוג זה. הסיבה שאנו מציינים זאת היא כי נתקלנו במותגים שטוענים כי מדיניות המפיצים שלהם קובעת שרק להם מותר למכור באמזון, כך שמישהו אחר שמוכר שם פוגע בזכויות היוצרים שלהם. וזה לֹא נָכוֹן.

כפי שכבר התייחסנו לעיל, על ידי כך שהמותג, אתם, הצבתם התמונה שלכם בליסט באמזון, כל אחד אחר יכול להשתמש בתמונה זו גם בליסט המוצר הזה. בין אם הבנתם זאת ובין אם לא, הסכמתם לכך כאשר קיבלתם את תנאי המכירה באמזון. במידה שמישהו שאתם מכירים (או לא) מוכר ללא רשותכם, הדבר נוגע לעוצמתה וללגיטימציה של תוכנית משווקי המותגים שלכם וביכולתכם לאכוף אותה.

עם זאת, ראינו שאמזון אוכפת מותגים שמשתמשים בחשבון המותג שהוקם כהלכה ומגישים תלונות על הפרת זכויות יוצרים באמצעות טופס דיווח על הפרה. אם הדברים הבאים נכונים לגבי התלונה שלכם, יש סבירות גבוהה להסרת אותן ליסטים. 

אתם (המותג) לא פרסמתם (או אישרתם את הפרסום) של התמונות עבור ליסט המוצר בשום שלב, ו/או …התמונות שפורסמו אינן מדויקות למוצר שנמכר בפועל על ידי הסוחר. 

ואם לא נהגתם בעבר להגיש תלונות על הפרות בלי קשר ללגיטימיות שלהן (לאמזון יש נטייה להתעלם מהילד שצעק זאב.) הסיבה שהסיוע הנפלא הזה של אמזון הוא כל כך נדיר היא או שלא תמכרו את המוצר באמזון (שהיא בדרך כלל אופציה גרועה) – או, לכל הפחות, אל תשתמשו בתמונות הטובות ביותר שלכם לשם כך – או שתאבדו לחלוטין את השליטה על תמונות המותג שלכם. 

הנקודה היחידה היחידה ששווה להעלות כאן היא כי על פני השטח (באמזון ומחוצה לו), המותג שלכם צריך לאכוף באופן עקבי זכויות יוצרים כאשר אתם מודעים להפרות. בתי המשפט עשויים בהחלט לשקול את זכויותיכם כלא רלוונטיות אם אינכם מגנים עליהן באופן פעיל.

האם אכיפת זכויות יוצרים היא פתרון בר – קיימא בניסיון להיפטר מסוחרים לא מורשים?

כן, אם:

לא אישרתם את השימוש בתמונות הנדונות בשום מקום בשוק בעבר, ואתם עקביים באכיפתכם. 

אינכם עושים שימוש לרעה בכלי האכיפה של השווקים ותגישו תלונות כראוי, הגנה על זכויות יוצרים, אפילו מושלמת, מותירה את המותג שלכם חשוף בפני סוחרים לא מורשים. מה?! כן. עצם איסור השימוש בתמונות המוגנות בזכויות יוצרים עשוי להוריד ליסטים רלוונטיים, אך זהו רק פלסטר. גישת אכיפה זו לא תמנע מסוחרים פשוט לצלם תמונות משלהם של המוצר ולזרוק את הליסט הזה בחזרה לשוק.

הדרך הבטוחה היחידה להוריד ולמנוע סוחרים לא מורשים היא באמצעות הקמת תוכנית שיווק מותגים מתאימה, המשתמשת בדיני סימנים מסחריים כדי לאסור מכירה לא תקינה של המוצר שלכם.  

*קרדיט לאתר retailbloom

אהבתם? שתפו...

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

בואו נקדם אתכם - טכניקות להזנקת מכירות באמזון

בחירת שם מותג

אנו דוגלים מאוד בשיטת מכירה בפרייבט לייבל, על כל המשתמע מזה.  ניסיון אישי שלנו, ולא

המשך קריאה »
להצליח ובגדול - טיפים לסוחרים מתחילים באמזון

כיצד להתבלט בתחרות

אמזון – הקניות הוירטואלי הגדול ביותר בעולם, בו מוכרים אלפי סוחרים יותר מאלפי מוצרים בשביל

המשך קריאה »

חיפוש ופניה לספקים

מה זה כולל?

  • הכרות עם אתרים למציאת ספקים
  • קריטריונים לספק שנרצה לעבוד איתו
  • משלוחים (סוגי שילוח: אויר, ים , DDP) 
  • חישוב ריווחיות מוצר
  • פניה לספקים, איך נכון לדבר איתם ועל מה להתמקח
  • תשלום לספק  
  • הוזלת מחירים
  • הזמנת סחורה – כמה להזמין ומתי על מנת לא לצאת ממלאי


למי זה מתאים?

סוחרים מתחילים.

אורך השיעור: 55 דקות.

עלות: 250 ש"ח