שיטה 2: #ארביאטז'
מהו ארביטאז' קמעונאי
מדובר על שיטת מכירות בה קונים מוצרים מקמעונאי מסויים ומוכרים אותם מחדש ללקוח קצה, בדרך כלל באמצעות פלטפורמות מכירה כגון איביי, אמזון ווולמארט. המכירה מתבצעת במחיר גבוה יותר ממחיר הרכישה, וכאן למעשה נמצאת מהות המודל העסקי.
מוכרים ארביאטז' ידועים ככאלה שמצליחים לנבא או לנצל לטובתם מצבים מסוימים, אתן לדוגמא את נעלי אייר ג'ורדן של נייקי, החברה עצמה השיקה מדי יום במשך כמה חודשים (ועדיין משיקה) כמות מוגבלת של נעלים מדגם מסויים, כל פרק זמן מסוים משחררת נייקי נעל עם צבע וסגנון קצת שונה (יש רטרו למי שמכיר) ואז מפסיקה את הייצור של הדגם הזה, למרות שיש ביקוש, מכאן הגימיק השיווקי של נייקי. סוחר שניבא מראש את המהלך הזה או אפילו הצליח להבין אותו איך שהוא רק התחיל, רכש דגמים שכעת לא ניתן להשיגם יותר לעולם (אלא אם כן נייקי תתחיל לייצר שוב, סבירות נמוכה שזה יקרה). אותו סוחר יכול כעת למכור את הנעליים האלה שלא מיוצרות יותר, ברווח כפול או משולש או אפילו יותר (מחיר הנעל היה כאשר היתה במלאי כ – 160 דולר, וכעת סוחרים צד שלישי מבקשים עליה למעלה מ – 300 דולרים). ניתן למצוא הוכחות חיות לכך באיביי למי שמעוניין.
האם ארביטראז' קמעונאי זאת שיטה חוקית? לפי חוקי בארה"ב ובבריטניה כן. בית המשפט העליון בארה"ב קבע כי קמעונאי אינו יכול למנוע ממישהו למכור את מוצריו כל עוד המוצרים נרכשו ממנו כחוק. כמובן שמדובר על מוצרים מקוריים ולא על זיופים או חיקויים.
המדריך המלא למכירה בשיטת ארביטראז' לסוחרים באמזון לשנת 2021:
- שימוש באפליקציות סריקה – כדאי לבדוק את התחרות והמחיר הנוכחי של המוצר באמזון דרך אפליקציית סריקה, בשביל להבין מהו הפוטנציאל (כמו בכל תהליך בחירת מוצר שהוא)
- בדקו את הליסט באתר אמזון עצמו – לא שאני ממעיט בערכן של אפליקציות הסריקה של המוצרים, אבל לרוב הן לא מספקות את מידע מלא שצריך ולכן כדאי להיכנס לקישור לדף עצמו ולקבל משם עוד הנתונים
- בדיקה ב – Keepa – למי שלא מכיר מדובר באתר שימושי מאוד שמנסה לעקוב אחר מחירים של מיליוני פריטים באמזון. גם Keepa אינו מושלם, אך בדרך כלל הם עושה עבודה טובה ונותנים לנו תמונה רחבה באיזו תדירות פריט מוכר ומה מחירי המכירה הנמוכים ביותר בכל רגע נתון בעבר
- בדקו את דירוג המכירה של הפריט – דירוג מתחת ל -1,000 הוא בדרך כלל מעולה, רק חשוב לשים לב כי פעמים רבות האפליקציות מספקות מידע, שהוא למעשה דירוג של מכירות משנה. ודאו שאתם יודעים אם הדירוג שאתם רואים הוא הדירוג עבור הקטגוריה המלאה או תת הקטגוריה
- בידקו ביקורות של לקוחות – כדי לקבל מושג טוב יותר על התדירות שבה פריט נמכר באמזון, חשוב להסתכל על ביקורות הלקוחות. לקוחות ממעטים להשאיר ביקורת על פריט שקנו באמזון, לכן כאשר לפריט יש ביקורות רבות, פירוש הדבר שהוא נמכר לעיתים קרובות למדי. בנוסף, בידקו בעיקר כמה מהביקורות ניתנו בתקופה האחרונה בשביל לוודא רלוונטיות של רכישת המוצר
- בחינה של ביקורות שליליות – זה לא סוד שלקוחות נוטים להשאיר יותר ביקורות שליליות מביקורות חיוביות , ולכן אין לנו מה להתרגש במידה ואנו רואים מספר גבוה של ביקורות שליליות, זהו לא המדד היחיד לבחינה וקבלת החלטה
- תחרות עתידית אפשרית – כשעושים ארביטראז' קמעונאי באמזון, כדאי לקחת בחשבון שמשווקים אחרים עשויים לאתר את המוצר שאתם מאתרים במקביל אליכם. הרי שהמציאות הללו הן בדרך כלל חיסולי מלאי, כך שאם תמצאו חמישה פריטים, עוד 100 סוחרים אחרים עשויים למצוא 5 פריטים אלו.
ולכן צריך להיות פה עם היד על הדופק, לדוגמא, העובדה שיש 20 עפרונות אלקטרוניים לדוגמא בחיסול בטרגט כרגע, יכולה להעיד על השקעה בארביטראז' עשויה להיות משתלמת. כמו תמיד גם פה אין חכם כבעל ניסיון וברגע שעושים את התהליך הזה כמה פעמים, צוברים מספיק ידע בשביל לדעת לבצע אבחנה בין השקעה נכונה וטובה ולבין כזאת שלא.
אז מתי כן כדאי ללכת על עסקת ארביטראז'?
- כאשר ההחזר על ההשקעה הוא גבוה, כלומר הצפי הוא למכור את המוצר במחיר גבוה יותר ממה שרכשנו אותו, עם כלל ההוצאות שכלולות בשיווק שלו מחדש דרכנו
- יש הרבה ביקורות עדכניות מאוד המציעות כי פריט זה נמכר לעיתים קרובות
- קיים כרגע חוסר במלאי של המוצר ולא היה אותו במלאי תקופה ארוכה (כמו נעלי נייקי אייר ג'ורדן שהזכרתי בהתחלה)
מתי לא כדאי ללכת על עסקת ארביטראז' ?
- מעט ביקורות מהתקופה האחרונה, פריט זה לא נראה שהוא מוכר מספיק פעמים
- שהגרף של Keepa מציג רק מעט מכירות במהלך 365 הימים האחרונים לדוגמא, לא הייתם רוצים להיכנס לעסק הזה אם כך
לסיכום,
ארביטראז' מתאימה בעיקר למי שרוצה להתחיל למכור באמזון ללא רכישת מלאי גדול מראש וללא התעסקות עם תהליך מחקר איתור מוצר, תהליך ייצור מוצר, רכישת בלעדיות, ושינוע. עדיין, יש כאן עבודת שיווק לא שונה בהרבה משאר השיטות שצריך לקחת בחשבון. מה שכן, השיטה הזאת נבדלת מהשאר בשל המחקר הראשוני שיש לבצע במטרה לבדוק את הפוטנציאל של המוצרים טרם רכישתם לצורך מכירתם מחדש.
השוואה בין שתי השיטות דרופשיפינג וארביטראז
' שתי שיטות שדומות במהות שלהם, כאשר ההבדל הוא בתהליך. בדרופשיפינג לאחר קבלת הזמנה מלקוח מבצעים את הרכישה מהצד השלישי ושולחים ללקוח הקצה, בעוד ארביטראז' הרכישה מצד שלישי מתבצעת ואז משווקת ללקוח קצה ונמכרת לו.
בשתי השיטות עלויות המכירה ללקוח הקצה גבוהות מעלויות הרכישה, ומכאן הרווח לסוחרים.